(Kronikk i Ny Tid i forrige uke. Føler du det er noe kjent med dette, ikke gidd å lese videre. Det er nemlig bare gjenbruk av et tidligere blogginnlegg, men forhåpentlig litt klarere formulert. Her har jeg også rettet opp en klønete og litt misvisende formulering i Ny Tid-kronikken).
I satsingen på global helse har de rødgrønne skiftet politisk farge og driver det som på godt norsk heter høyrepolitikk. Det skjer nesten uten debatt her hjemme.
I det
offentlige ordskiftet om utviklingspolitikk er det liten sammenheng mellom
hjemlig ideologi og utviklingspolitisk tenking. Partiene er riktignok
gjenkjennelige i symbolsaker som handelsliberalisering og privatisering. Men i de
mange prinsipielle avveiningene som gjøres i den praktiske innretningen av
bistanden, det ikke enkelt å finne en tydelig høyre/venstre-akse.
Det betyr
at bistandspolitikken mister noe av det viktigste elementet i hjemlig politisk
praksis: et kritisk, offentlig ordskifte der partier og myndigheter stadig blir
stilt til ansvar for hvordan deres politikk henger sammen med både ideologi og
praksis. I stedet er politiske veivalg overlatt til noen ganske få tusen
mennesker som er aktivt involvert i bistand. Disse tillates å legge politikk til
side i en prosess der de fleste spørsmål blir oversatt til faglige og byråkratiske
problemstillinger, ofte uttrykt i "resultater".
Regjeringens
politikk på global helse er et godt eksempel. En stortingsmelding om global
helse ble presentert i februar, og møtt med et politisk gjesp. Her vil jeg ikke
diskutere hva som er best politikk for global helse, men å vise at Norge har
gått gjennom ganske radikale politiske endringer, nesten uten debatt her
hjemme.
Bondevik-regjeringen
prioriterte ikke helse i særlig grad, men når den gjorde det, var det som ivrige
pådrivere for å støtte offentlige helsesystemer i fattige land. Fokuset var
nasjonal respons på HIV/AIDS-krisen og andre utfordringer, med vekt på direkte
støtte til å bygge en robust offentlig sektor. Private aktører var velkommen,
men skulle underlegges nasjonal offentlig styring. Den regjeringen var kritisk
til den kommersialisering av helsebistanden som den internasjonale
vaksinealliansen GAVI representerer. GAVI er inspirert av en økonomisk rasjonalitet
som inspirert fra privat sektor, og private aktører er også med på styrenivå.
Modellen er etablert nesten uten noen interesse for offentlige helsesystemer i
land der folk skal vaksineres, selv om GAVI har vist noe mer interesse for
dette etterhvert.
Nettopp
GAVI er blitt varemerket på den rødgrønne satsingen på global helse. Dette er
«nålestikkbistand» i mer enn en betydning. For GAVI er en «vertikal» bistandsmodell:
målrettet satsing på en bestemt intervensjon etter internasjonalt standardiserte
prosedyrer og med liten tilpasning til det enkelte lands helsevesen. Denne
tenkingen gjør liten forskjell på private eller offentlige aktører så lenge de
leverer resultater, og reflekterer tilsynelatende ingen klar tenking om hva
slags helsesystem man bidrar til å utvikle, og hva slags roller ulike
institusjoner skal ha. Sammenlignet med en «horisontal» modell som satser bredt
på styrking av helsevesenet, er dette en modell som er godt egnet til å gi
resultater, og det er bevist at den virker. Men det er en modell som i regjeringspartiene
er bedre kjent som høyrepolitikk. Jeg skulle tro de rødgrønne partiene ville
protestert kraftig om det samme skulle ligge til grunn for norsk helsevesen.
Men GAVI er
en god representant for regjeringens politikk i utlandet. Direkte
støtte til fattige lands offentlige tjenester er nesten tatt av plakaten:
størstedelen av midlene går til et konglomerat av store globale institusjoner, mange
av dem er offentlig-private samarbeid som tenker utpreget «kommersielt». Det legges
stor vekt på privat og frivillig sektor – en interessant kontrast til den
rødgrønne skepsisen til disse aktørenes posisjon i helse- og sosialtjenester
hjemme.
Regjeringen
viser riktignok også noe interesse for å styrke fattige lands offentlige helsevesen
og forsøker å påvirke disse globale institusjonene i så måte. Men et av de
viktigste verktøyene til å styrke offentlige helsetjenester er støtte til Verdensbankens
arbeid med helsefinansieringsordninger, som i praksis handler om å legge til
rette for mer effektive incentiver og økt resultatfokus. Med tanke på hvor
skeptisk venstresiden er til Bankens syn på finansiering av offentlig sektor,
og den nærmest kategoriske avvisning av norsk støtte til Verdensbanken i den
første Soria Moria-erklæringen: hvem skulle trodd at et av Norges viktigste
bidrag til bedre offentlige helsetjenester i fattige land nå går gjennom banken?
Om vi
leser stortingsmeldingen med hjemlige politiske briller, kan vi også spore en
generell tendens til en retorikk som normalt særpreger høyresiden. Nesten alt
som skal gjøres for å støtte fattige land handler om å forandre dem. Meldingen lister
opp en rekke endringer som fattige land må gjøre med helsesektoren. Det gjelder
endring i styring (resultatorientering), bekjempelse av korrupsjon samt en
masse endringer i policy og praksis i forhold til norske bistandspolitiske
interesser.
Ved å
fokusere på reform gjør stortingsmeldingen et viktig politisk veivalg: Den
flytter ansvaret for dårlig helse på landets myndigheter framfor å se det i en
kontekst. Dette er et speilbilde av hva vi kjenner igjen som borgerlig retorikk
helt siden tidlig industrialisering, da borgerskapet tenderte til å si at de
fattige stort sett kan skylde seg selv (riktignok uttrykt på mer sofistikerte
måter) mens sosialistene sa at det skyldes deres kontekst (kapitalismen). Et
lignende skille så vi i utviklingsdebatten inntil for et tiår siden: Da pekte
venstresiden på internasjonale forhold som årsak til fattigdom, mens høyresiden
pekte på nasjonalt vanstyre. Men i regjeringens arbeid for global helse er fokuset
på nasjonal reform.
Alle de
foreslåtte reformene er viktige og uten tvil riktige, men det er en elefant i
rommet: fattigdom og ressursmangel. Mange fattige land har så svak økonomi og
så lite helsefaglige ressurser at ingen reform av helsevesenet vil hjelpe uten
at det også tilføres massivt med ressurser. Som et minimum kan nevnes de 35
lavinntektsland med en inntekt på rundt tusen dollar per person i året: Om de
rent hypotetisk skulle fordelt inntekten sin helt likt, ville hele befolkningen
levd like over fattigdomsgrensen uten et skattbart overskudd til å finansiere
helsevesenet. Her trengs ikke først og fremst reform og resultatfokus, men
ressurser. Norskdrevne reformer og «vertikale» helsesatsinger kan i verste fall
svekke disse helsesystemene ved å legge beslag på politisk oppmerksomhet, folk
og ressurser - selv om de samtidig «virker» på de isolerte helsetiltakene de
retter seg inn mot, som vaksinasjon.
Det er
gode pragmatiske grunner til endringene som er skjedd i utviklingspolitikken –
og den rødgrønne helsebistanden ser ut til å virke. Det er dessuten lett å
forstå noe av «høyrepolitikken» når man kjenner de statsrådene som er mest
involvert – Stoltenberg, Støre og Solheim – som ikke akkurat hører til
venstresiden i sine egne partier. Problemet er ikke deres veivalg, men at de kan
presentere det som venstresiden ville kalt "høyrepolitikk" og bruke
store summer på en politikk som muligens vrir fattige land i samme retning, nesten
uten å få pepper fra sine egne. Det viser hvordan utviklingspolitikken er
løsrevet fra det øvrige politiske landskapet og fra øvrig politisk debatt.
Hadde global
helse blitt gjenstand for samme oppmerksomhet som tilsvarende politikk for
Norge, ville de blitt ansvarliggjort av sine egne i forhold til egen politiske
ideologi. Opposisjonen ville ledd når regjeringspartiene møtte seg selv i døra
– og vært på hugget dersom enkelte strategivalg lukter av å være innrettet for
å styrke en statsråds personlige omdømme internasjonalt. Fagfolk ville kanskje
påpekt at den strategi som produserer mest resultater i 2015, ikke nødvendigvis
er den som gir best helse i fattige land i 2020. Men alle sider av det
politiske spekteret svikter ved å la utviklingspolitikken slippe det samme
kritiske søkelys som annen politikk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar